Louis Vuitton – Synonim Luksusu Czy Wizytówka Sekretarek?

Torebka Pochette Métis albo Neverfull, lub chociaż breloczek do kluczy z kultowym nadrukiem Monogram Canvas – oto dzisiejsze marzenie wielu polskich kobiet. Czy należy im się dziwić? W końcu logo Louis Vuitton jest najbardziej kultowym znakiem towarowym na świecie. To ciągle synonim luksusu i najwyższej jakości.

Posiadanie produktu z charakterystycznym logo świadczy o dobrobycie. Louis Vuitton jest wizytówką ludzi majętnych, choć bogaci Amerykanie albo Chińczycy mawiają, że to „marka dla sekretarek”. Dlaczego? W ostatnich latach tak wiele osób mogło wejść w posiadanie toreb, ubrań i dodatków z charakterystycznym logo, iż bogaci ludzie posiadający przedmioty sygnowane „Louis Vuitton”, przestali czuć się klientami ekskluzywnymi.

Louis Vuitton. Historia młodego rzemieślnika

Francuską markę, charakteryzującą się prostym logo, stworzył w roku 1854 francuski rzemieślnik i przedsiębiorca Louis Vuitton (1821-1892). W pierwszych latach po otwarciu manufaktury produkował ekskluzywne torby i bagaże, z których marka słynie do dziś.

Czytaj też
Louboutin – luksusowa szpilka

Watro jednak cofnąć się o kilka lat, bowiem wszystko zaczęło się w 1835 roku, kiedy młody Louis Vuitton w poszukiwaniu pracy wyruszył z rodzinnego Lavans-sur-Valouse do Paryża. Nastolatek by przeżyć, zajął się pakowaniem toreb, a dokładniej upychał kreacje arystokracji w kufrach podróżnych. Krótko potem zatrudnił się w niewielkim, paryskim zakładzie Monsieur Marechal. Miał talent, stał się layetierem arystokracji. Wśród jego klienteli był sam Napoleon III i jego żona Eugenia.

Wiedział, czego potrzebują klienci z wyższych sfer i jak powinni się pakować. Kiedy w 1854 roku otworzył własny salon przy rue Neuve des Capucines, miał już znane nazwisko. Do tego doszła jego pomysłowość. Kufry i walizki z płaskim wiekiem, które miał w swojej ofercie, wręcz zrewolucjonizowały podróż. W przeciwieństwie do dotąd stosowanych z wypukłymi pokrywami, produkty z jego manufaktury w łatwy sposób dawały się układać jedne na drugich, przez co oszczędzać też miejsce. Torby Vuittona były przy tym eleganckie i wykonane z wielką dbałością detali. Właśnie opracowana przez Vuittona walizka uważana jest za protoplastę współczesnego bagażu.

Bogaci to doceniali. Już w 1885 roku Vuitton otworzył drugi po paryskim salon swojej marki. Tym razem w Londynie na Oxford Street, a w 1914 r. na paryskich Polach Elizejskich swój największy do dziś sklep na świecie. Dziś sklepy z logiem Vuitton znajdziemy w blisko 70 krajach całego świata. Firma jest producentem nie tylko toreb, ale też butów, torebek, skórzanej galanterii, ale także odzieży czy dodatków.

Monogram Canvas – wzór kultowy

Początkowo torby Vuittona wytwarzano z szarego płótna, które szybko zastąpiono tkaniną w brązowo-beżowe pasy, a następnie materiałem w szachownicę (znanym jako wzór Damier). Beżowo-brązowy motyw firma opatentowała w 1888 roku.

Pod koniec XIX wieku firma wprowadziła swój najbardziej znany wzór – Monogram Canvas – zaprojektowany przez syna Vuittona, Georges’a w 1896 roku. I właśnie to logo stało się najbardziej kultowym znakiem towarowym na świecie, synonimem luksusu i najwyższej jakości. W założeniu, rozpoznawalny pod każdą szerokością geograficzną wzór miał wyróżniać markę od pozostałych produktów na rynku.

W 1954 r., w setną rocznicę istnienia marki, na rynku pojawiły się torby z płótna pokrytego PVC. Obecnie tkaniny wzmacniane są włóknem węglowym.

W 1997 r., na pokładzie firmy pojawił się amerykański projektant Marc Jacobs. Odświeżył wizerunek marki, wprowadzając do oferty produkty, na które pozwolić sobie mogą ludzie z mniej zasobnym portfelem. Przynajmniej w teorii.

Gwiazdy w reklamie Vuitton

Produkty z logiem Vuitton uwielbiali milionerzy, maharadżowie i gwiazdy filmowe. Wiele znanych nazwisk pojawiło się w reklamach domu mody. W 2007 roku był to na przykład Michaił Gorbaczow, ostatni prezydent ZSRR. Zdjęcia autorstwa Annie Leibovitz przedstawiały Gorbaczowa siedzącego na tylnym siedzeniu taksówki. Obok stała słynna torba.
Wcześniej produkty Vuitton reklamowali Andre Agassi, Steffie Graf i Catherine Deneuve, Will Smith, Angelina Jolie, Sean Connery, Keith Richards, Madonna czy David Bowie.

Louis Vuitton – jak rozpoznać podróbkę

Georges Vuitton postanowił każdy wyrób sygnować inicjałami LV, by wstrzymać falę podróbek. Niestety, w XX wieku fala ruszyła na nowo, a produkty Vuittona są najczęściej podrabianymi na świecie. I nie jest to znak dzisiejszych czasów.

Co ciekawe, zdarza się, że fałszywe torby nie mają nawet pierwowzoru w ofercie marki Louis Vuitton. Statystyki mówią, że zaledwie 1 proc. wszystkich produktów sygnowanych LV nie jest podrabiana.

Wiele osób bije się z myślami, jak ustrzec się przed zakupem podróbki Louis Vuitton. Odpowiedzi są dwie – można ustrzec się poznając dobrze produkty z logo LV lub kupując wyłącznie w firmowych sklepach producenta.

Wiedzieć też warto, iż wiele produktów z katalogu Louis Vuitton jest wciąż produkowana ręcznie. Polki w te produkty zaopatrzyć się mogą w Warszawie. W budynku Vitkac w 2013 roku otwarto pierwszy w naszym kraju salon marki Louis Vuitton.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *